Dag 2- My crib (fredag)

Dag 2 bestog av att fotografera min fina lägenhet samt att shoppa handuk och två böcker vid stora shoppinggatan i Sinapore. Jag gick upp vid niotiden lokal tid. Kännde mig inte alls jetlaggad en enda sekund. Min plan har fungerat!

Översta raden från vänster.
1.2 - Vardagsrummet
3.4 - Mitt rum
5. På väg mot balkongen som finns placerad vid vardagsrummet.

Mellersta raden från vänster.
1 - Tittar ner till höger från balkongen. Där syns min pool som jag brukar ta en liten dopp i varje dag.
2 - Tittar man lite mera upp från poolen syns kontoret där jag jobbar. Har grym panoramautsikt från kontoret eftersom jag jobbar på 26de våningen av 27st. =)
3.4 - Min pool.
5. Här ser man huset som jag bor i.

Nedersta raden från vänster
1 - Lilla gymmet som ligger vid min pool.
2 -  Bild på del av köket.
3.4 - Badrummet

Dag 1 - Mottagning och första intryck (Torsdag)

Mottagningen var kanon. Privat chafför med vacker skylt med mitt namn rättstavat väntade på mig på flygplatsen. På vägen mot centrum fick jag nycklar och information och körde mig direkt till stället jag bor de första två veckorna som kallas för the beacon. Nu ska anders äta mat sedan lägga sig är det tänkt. När jag gick valde jag lite random höger vänster sisådär,  kan inte stället rikigt ännu om man säger så. Min första känsla var att skjukt va asiatiskt/kineteisk detta ställe är! Hamnde på ett kinahak där middagen för mig blev S$3 vilket motsvarar 17 SEK, vilket klipp!
Bilden
Efter jag har virrat mit runt gator fram och tillbaka bestämde jag mig för att fixa en karta. Hittade ett lyxhotell och plockade en karta vid lobbyn. Jaha, nu förstår jag. Jag bor vid chinatown! Det förklar saken. Påvägen hem fick jag spana in ett indisk bröllop och ännu senare ett kenesisk begravning. Så en hel del intryck första kvällen vilket innebär att läggdags blev lite senare är min jetlagplan.
Mottagningen var kanon. Privat chafför med vacker skylt med mitt namn rättstavat väntade på mig på flygplatsen. På vägen mot centrum fick jag nycklar och information och körde mig direkt till stället jag bor de första två veckorna som kallas för the beacon. Nu ska anders äta mat sedan lägga sig är det tänkt. När jag gick valde jag lite random höger vänster sisådär, kan inte stället rikigt ännu om man säger så. Min första känsla var att skjukt va asiatiskt/kinesisk Singapore är! Hamnade på ett kinahak där middagen för mig blev S$3 vilket motsvarar 17 SEK, vilket klipp!

Första kvällen i Singapore, chinatown.

Efter jag har virrat mit runt gator fram och tillbaka bestämde jag mig för att fixa en karta. Hittade ett lyxhotell och plockade en karta vid lobbyn. Jaha, nu förstår jag, jag bor vid chinatown! Det förklar saken. På vägen hem fick jag spana in ett indisk bröllop och ännu senare en kinesisk begravning. Så en hel del intryck första kvällen vilket innebär att läggdags blev lite senare enligt min jetlagplan.
En populär chinatowngata fylld med massa små stånd.

Dag 0 - Min jetlagfria plan mot Singapore! (Onsdag)

För att komma förbi jetlagen hade jag en plan. Det är att vänta med att ta hand om alla elektroniska dokument, backuper på bilder och sådan som är vikigt till sista natten innan flyger åket. Vilket jag gjorde. Satt uppe till lite över fyra på morgonen hemma och förde över filer här och där och packade. Efter lite mindre än fyra timmar sömn vaknade jag onsdagen den 23 Juni runt niotiden. Packa ner resten i väskorna och halv ett var de färd mot Landvetter. Men denna sömnbrist skulle jag även försöka lyckas sova rätt så dåligt på planet vilket innebär att när jag kommer fram till Singapore skulle jag vara trötter och rätt så snart lägga mig, och således slippa jetlag. Jag skall allstå lägga mig på svensk tid så tidigt som tre på eftermiddagen för att anpassa mig till Singaporianska tiden. Pappa stressades familjen till Landvetter, vilket innebar att jag hade god tid att vänta till att checka in. Jag satte mig vid gaten och somnade. Vaknade till ibland och märkte att folk fanns kvar, somnade om. Vaknade några minuter senare och såg att folk börja köa för incheckning, somande om. Vaknade ett tag senare, och då var kön borta! Men för tusan, jag hade span på personen bredvid och det verkar inte som han skulle ta samma plan som jag! Han med precis planet vid final cal. Jag checkade in näst sist av alla.
Frankfurt. Dålig flygplats.
Ja det är den, de enda jag ville göra är att roa mig själv och det kan jag göra med att äta lite mat och se på fotboll. Jag skulle vara på flygplatsen i sex hela timmar! Var är puben någonstans med mysig stämning? Tyskland spelade ju då. Det fanns ingen, hamnade med cirka trettio andra personer i en tax free butik. Ja där satt jag på golvet och kollade på fotboll. Det höll mig vaken i alla fall.
Singapore airlines. Bra flygbolag.
Mycke mat, trevlig personal, 200 filmer att titta på. Ja Singapore airlines är bra. Dessutom fick jag även sova rätts så kasst.
För att komma förbi jetlagen hade jag en plan. Det är att vänta med att ta hand om alla elektroniska dokument, backuper på bilder och sådan som är vikigt till sista natten innan flyger åket. Vilket jag gjorde. Satt uppe till lite över fyra på morgonen hemma och förde över filer här och där och packade. Efter lite mindre än fyra timmar sömn vaknade jag (blev väckt enligt plan) onsdagen den 23 Juni runt niotiden. Packa ner resten i väskorna och halv ett på dagen var de färd mot Landvetter. Men denna sömnbrist skulle jag även försöka lyckas sova rätt så dåligt på planet vilket innebär att när jag kommer fram till Singapore skulle jag vara trötter och rätt så snart lägga mig, och således slippa jetlag. Jag skall allstå lägga mig på svensk tid så tidigt som tre på eftermiddagen för att anpassa mig till Singaporianska tiden. Pappa stressades familjen till Landvetter, vilket innebar att jag hade god tid att vänta till att checka in. Jag satte mig vid gaten och somnade. Vaknade till ibland och märkte att folk fanns kvar, somnade om. Vaknade några minuter senare och såg att folk börja köa för incheckning, somande om. Vaknade ett tag senare, och då var kön borta! Men för tusan, jag hade span på personen bredvid och det verkar inte som han skulle ta samma plan som jag! Han med precis planet vid final cal. Jag checkade in näst sist av alla.

Bröderna på bild med Bo-Eriks son Oskar, tagen dagen innan takeoff.

Landvetter flygplats innan jag går till säkerhetskontrollen.

Frankfurt. Dålig flygplats.

Fotbollshöna i en taxfree butik, Frankfurts flygplats.

Singapore airlines. Bra flygbolag.

Minsta tandkrämstuben jag har sett någonsin. Såklart att det skulle ses på ett flygplan, vad annars?

Mer info kommer snart, jag vet bloggen laggar lite ;)

Ja nu åker jag, flyget lyfter från Landvetter om ca 12 timmar

Ja då är det dags, är nervös, blir spännande, måste försöka sova för jag ska upp 08.00 imorgon, dvs om mindre än cirka 6 timmar. Jag har inte riktigt packat klart ännu. Flyget lyfter 14.50 idag. Vad har jag glömt? Förutom att lägga ut bilder och berätta om alla härliga dagsturer i Abisko? Det har jag inte glömt, har inte hunnit det helt enkelt. Men de kommer, jag lovar.
Jag vet att jag fixar det. Som jag fixade att ta denna bild med 10 sekunders självutlösare på ett berg vid Vassejauri som jag var på förra veckan!
Vassejauri
Jag spanar in vackra naturen i närheten av Vassejauri (för ni ser mig väl?)

Nästa inlägg blir från Singapore!

Stannar ännu en dag i Abisko

Det är inte lätt att vilja lämna Abisko. Det är vacker natur här. Men mest har det att göra med den vackra damen Erika som är den egentliga anledningen till att jag är här uppe i Abisko. Så nej jag har inte tältat och springer runt ute i vilda som en galning. Jag bor på STF:s fjällstation där Erika jobbbar. Hat göttat mit med trerätttersmeny och flaska vin på resturangen en kväll, varit på personalfest med quiztävling en annan. Sedan när Erika jobbar så tar jag min packning och pyser iväg för en dagstur, hur härligt som helst! Idag har jag bestigit två berg som heter Njolla och Slåttatjåkka. Bilder på dagens tur kommer snart.

Igår blev det en vilodag. Mitt vänsterknä som jag skadade i en lacrosseträning i Januari gjorde lite ont på grund av toppturen jag hade dagen innnan. Tog en promenad runt fjällstationen istället. Här kommer en bild tagen där Abiskos fjällstation syns i bakgrunden.

Jocken
Mellan Abisko fjällstation och Torneträsk vid sidan av Abiskojåkken.

Just det ja! En vilodag innebär en shoppingdag, och det vet ni som känner mig =) Shoppade loss i affären här uppe där de rear ut frilufsprylar som de har haft som uthyrning.

Prylar som införskaffades under vilodagen.

En haglöfs znooz 1200 ryggsäck för 400:- (hade cirkapris som ny runt 1500:-).
Lundhags Granit GT för 950:- (rek. pris 2800)
Samt 4 turstavar som kostade 100:- styck.

Ring mig på än gång om ni vill ha så köper jag med mig!

kram

Myndigheterna i Singapore har gett sig, nu jag har fått äntligen fått visum!

Jag fick två nej, men tredje ansökan godkände myndigheterna i Singapore tillslut! Japp nu har jag äntligen fått arbetsvisum! Så tanken är att jag lämnar Sverige tis/ons nästa vecka (22,23 Juni). Så jobbstarten blev uppskjuten i en vecka. Men de var bara bra, för jag har mellanlandat i Abisko och har varit här sedan söndagen och ska vara här tills fredag. Igår tog jag en härlig topptur. Mer information och bilder kommer att komma upp på söndag när jag har kommit tillbaka till civilisationen. Denna lilla bärbara dator som jag har med mig har tyvärr för liten skärm för att jag enkelt kan lägga upp vackra bilder som jag har tagit de senaste dagarna på den härliga svenska fjällen. Men efter lite möda lyckats få upp iaf två bilder från gårdagens vandring i alla fall.

Fjällabb tagen i Abisko
Bild tagen på en vacker fjällabb.

Lunchplats, abisko, mot topptur
Lunchställe för min del, sedan påväg mot en toppbestigning av ett berg som nästan syns i bakgrunden, haha.

Puss o kram på er alla så syns vi här på bloggen senast söndagskväll!

Varför vill jag till Singapore, nu?

Mitt kortsiktiga mål med mitt liv är att klara av en 17 timmars lång jobbig flygresa. Om jag fixar detta så vet jag att jag klarar jag av det mesta. Denna sjuka idé att flyga såhär långt nollstopp har jag fått helt finansierat av företaget Arup vilket är ett ypperligt tillfälle jag inte vill missa. Klarar jag av detta kan jag lika gärna joina de tre ryssarna, en italienare, en fransman och en kines, som lät sig förra månaden låsas in i en kapsel i Moskva för att sitta där i 520 dagar och inte göra någonting. Enda kommunikation är via e-post och då med 40 minuters fördröjning! Mer info om det finns på DNs artikel här.

Russ som testar sig inför 520 dagars isolering

Ryss som testar sig inför 520 dagars isolering.

Jag har dock andra mål med denna resa än att sitta på en betald flygstol och inte göra någonting.

Mitt medellångsiktiga mål som är inom tre år i mitt liv är att jag vill ha ett mera hälsosammare liv genom att äta bättre mat. Åka till Singapore blir ett givet tillfälle att nollställa mina nuvarande, rätt så kassa, matrutiner till mycket bättre alternativ. Anledningen att detta finns i specifik som mitt medellångsikta mål är min morot för detta projekt som är att bestiga mount Elbrus inom tre år. Berget ligger i södra Ryssland och har en topp som ligger på 5642 meter över havet och är således Europas egentliga högsta berg. Har pratat med några ortopeder för jag får ont i knäna när jag tar mig ner från höga berg och de har alla sagt att om du ska bestiga mount Elbrus måste du helt enkelt väga mindre! Jag är en person som vill vara stor och stark och således är det fettet som ska bort!

Mount Elbrus

Mount Elbrus, 5642 m.ö.h.

Toppbestigning, Elbrus

Där ska en bild på mig tas inom tre år!

Givetvis skulle lösningen till detta medellångsiktiga mål bättre lösas genom att jag skulle träffa en vacker dam som har ett genuint intresse av matlagning och således väcka mitt intresse för att laga god och hälsosam mat. Ja de skulle nästan vara för bra för att vara sant, men nu jag har jag även ett långsiktigt mål som jag måste lyckas med.

Om tio år hoppas jag att jag har kommit till ”nästa fas” genom att bli familjefar och någons frus man. Denna period tror jag är en väldigt spännande fas. Men jag vet att för att kunna njuta av livet riktigt mycket under den tid som kommer måste jag bli redo att gå in i denna fas genom att veta att jag har gjort allt jag velat göra! Eftersom jag i ungdomens dagar är väldigt sugen på att prova på att åka ut i vida världen är detta möjligen en sak som jag skulle ångra att jag inte gjorde om jag inte har gjort det. Helt enkelt, jag åker till Singapore för att bli en bättre man och en bättre familjefar när den fasen väl kommer!

Den underbara välden.

Så för tusan Ministry of Manpower i Singapore ge mig mitt arbetsvisum, nu!

Ministry of Manpower, Singapore

Ministry of Manpower, Singapore.

Kaosanders kvar i mellanstationen kungsbacka på obestämd tid.

Min plan var att imorgon (torsdag) åka till Singapore. Komma fram fredag morgon. Träffa kolleger, ha en trevlig helg sedan börja jobba på måndag. Men jag har ännu inte fått arbetsvisum! Behöver det för att få börja jobba :/ Så nu är jag hemma i kungsbacka och väntar på att arbetsvisumet ska bli godkänt. Så nu åker jag tidigast söndag. (har ifs mest att göra att jag inte packat klart än att jag fortfarande inte har något visum). Det i sin tur har att göra med det finns så många trevlig människor jag vill passa på att träffa i götet istället för packa =)
Kaosanders har passat på att bilda lite kaos hemma hos familjen. Bild nedan visar en temporär garderob som har byggts upp inne i hobbyrummet bland gamla modelbåtar för några av mina alla skjortor.
Förutom att jag har spridit saker i hallen, korridoren, finrummet så har de blivit en extra temporär garderob inne i hobbyrummet bland gamla modellbåtar
Hallen är inte sig lik med vitrinskåp och saker. Kan skymta att finrummet verkar vara fullt med saker.

Mesta kaoset har hamnat i finrummet.
puss o hej!

Välkommen till min nya blogg!

Anders pyser till Singapore och tänkt att börja blogga som en av alla kommunikationsmöjligheter jag kommer att utnyttja med det underbara landet Sverige. Jag kommer att finnas även på facebook samt på Skype. Mitt gamla skypekonto är lunarcharley. Du kan även söka mig via mailen [email protected] för att hitta mig på skype. Det går givetvis att ha mailkontakt med mig via [email protected]. Mitt sjukt gamla MSNkonto finns kvar och går att få tag på mig via [email protected]. För tusan maila inte dit om för den mailen kollar jag aldrig!!!!

puss o kram o välkomna till bloggen.